Tavarat eivät kuitenkaan velvoittaneet minua samalla tavalla kuin elävä Vilppu oli velvoittanut. Ne olivat ja pysyivät hiljaa niillä paikoilla, joihin ne oli asetettu, kunnes ne sitten aikanaan siirrettäsiin muualle. Niitä ei kenenkään tarvinnut ruokkia, ulkoiluttaa eikä muutenkaan hoitaa. Saatoin siis hyvin ottaa etäisyyttä mieheen ja hänen huusholliinsa.

Minulla oli alkamassa kesäloma. Aloin suunnitella, miten sen viettäisin ja millaisia reissuja lomallani tekisin. Sitä ennen minun kuitenkin oli haettava apua puoskarilta, sillä molemmat jalkani olivat yllättäen kipeytyneet keväisten metsäretkiemme jälkeen. En päässyt kyykkyyn, ja kävely ylipäätään oli hankalaa ja kivuliasta. En osaa sanoa, mistä kivut oikein johtuivat. Olinhan kuvitellut, että liikunta tekee pelkästään hyvää. Nyt oli kuitenkin käynyt aivan päinvastoin.

Koska vaivat eivät käsittääkseni olleet luupuolella, en tässä vaiheessa hakeutunut ortopedin hoitoon. Sen sijaan päähäni pällähti, että fysiatri saattaisi minun tapauksessani olla oikea ammattikunta vaivoja tutkimaan ja hoitamaan. Työterveyslääkärit olin tässä vaiheessa monien turhien käyntien jälkeen hylännyt kykenemättöminä minua auttamaan.

Niinpä aloin selailla netistä eri lääkäriasemien fysiatritarjontaa. Parillakin asemalla sellaisia palveluja oli tarjolla. Halusin tietenkin päästä puoskaroitavaksi mahdollisimman pian, joten valitsin tarjolla olevista sen, jolle pääsi nopeammin. Sattui niin, että kyseessä oli maan kuulu fysiatri. Tämän sain selville tutkimalla netin keskustelupalstoja ja muitakin hakuohjelmien kautta saatavilla olevia tietoja.

Kyseinen puoskari teki päätyötään eräässä Etelä-Suomen sairaalassa, mutta piti vastaanottoa myös minun asuinpaikkakunnallani, sillä tottahan lisäansio huonosti palkatussa puoskarinammatissa on ihan paikallaan. Mies oli tutkinut paljon alaa ja erikoistunut erityisesti SI-nivelen toimintahäiriöihin. Tämäkin kävi ilmi keskustelupalstoilta, joita vastaanotolle pääsyä odotellessani lueskelin. Moni tuntui saaneen avun kyseiseltä puoskarilta kertoen, että kivut olivat puoskarin käsittelyn jälkeen jääneet hoitohuoneeseen.

Tästä rohkaistuneena minäkin uskalsin odottaa apua vaivoihini, jotka toden totta häiritsivät kovasti normaalia elämääni. Hiukan minua kyllä hämmästytti hoito-ohje, joka vaivasta riippumatta tuntui olevan kaikille potilaille sama, mutta ajattelin, että ohjeet annetaan tietenkin vaivojen ja tehdyn daignoosin perusteella. Kokenut puoskari varmasti osaisi minuakin auttaa ja ohjeistaa juuri minulle sopivalla tavalla.