Nyt on sitte joulun ”urakointi” niin ku melekeen koko jouluki ohi. Tänään oli mulla viimeset keikat. Kahentoista jäläkeen lähin yhen vanhan pariskunnan luo. Siellä emäntä oli huono silimistään ja vielä huonompi muistiltaan. Samat asiat tuli moneen kertaan kuultua. Justiin ku mää olin siinä, tuli kotipalavelun väki lämmittämään vanhuksille ruokaa. Olihan se tieto kulukenu, että mää eilenki olin ollu kierroksella. Muutenki oli hyvä, että näin jonku kotipalavelusta. Ny ne ainaki tietää, että ihan oikea ihiminen on ollu asialla.

Jonku ajan päästä tuli vanhusten tytär käymään. Olivat menossa kyläreissulle emännän lapsuuvenkotiin. Minä siitä sitte jousinki lähtemään. Kovasti oli tyttöki mielissään, että vanhojen ihimisten luona käyvään. Tuo se aina vaihtelua muuten meleko tasaseen elämään.

Yks paikka oli vielä jälellä. Mulle oli jo etukäteen sanottu, että asukas ei tuu avaamaan, vaan sisälle pitää mennä avaimella, jonka paikka mulle neuvottiin. Mää kumminki ensin soitin ovikelloa. Ku ei mitään tapahtunu, otin avaimen neuvotusta paikasta ja menin sisään. Siellä sattu olemaan kans tytär käymässä, niin etten tässäkään paikassa kauaa vanhennu. Asukki vaikutti kumminki pirteältä, ja mää lupasin tännekin taloon tulla vielä uuvemman kerran. Kyllä sen aika vähästä huomaa, kuka oikeen nauttii siitä, että on juttuseuraa, kuka taas vaan kertaa samoja asioita.

Mutta se avaimen paikka mua kyllä vähä ihimetyttää. Kuka hyvänsähän voi mennä sinne vaikka millä asioilla. Aika turvatonta mun mielestä on tuollainen, mutta eihän se mun asiani oo mennä siihen puuttumaan.

Huomenna on sitte arki ja pitäs vissiin ruveta taas aattelemaan vähä liikkumistaki. Mun ystävätär laitteli s-postia, että voitais huimenissa lähteä uimahalliin. Se sopii kyllä mulle. Kyllä tässä on tullu istuttua ja syötyä vähä liikaaki. Onneks on mulla kumminki ollu noita keikkoja. Muuten ois tainnu mennä pelekäks syömiseks koko joulu.

Tyttö laitteli viestiä kans ja kiitteli lahajoista. Niinhän siinä sitte kävi, että PY: n paita oli liian pientä kokoa, vaikka mää sitä kuinka mallasin. Mää en mihinkään vaihtohommiin rupea eikä mulla oo kuittiakaan tallessa. Vastasin, että antakoot paijan siellä jollekin, jolle se sopii. Mää ostan PY:lle uuven. Tyttö on tulossa Suomessa käymään tammikuussa. Saa sitte viijä paijan mennessään.

Muuten oli joulu sielläki sujunu iliman suurempia kommelluksia. PY:llä oli kumminki ollu yllättävä mahatauti. Melekosta häslinkiä kuulemma on, kun tyttöä ja PY:ää heitellään sinne tänne ku hiekkasäkkejä. Vissiin pitää kaikki sukulaiset yrittää käyvä yhellä reissulla läpi.