Olimme vaihdelleet viestejä alkuviikosta ainakin maanantaina ja muistaakseni vielä tiistainakin. Sitten mies ilmoitti, että lyhyt virtuaalinen tuttavuutemme oli tullut tiensä päähän. Minä kärvistelin ikävissäni seuraavat päivät ja loppuviikosta sitten lähetin edellä mainitun viestin miehen profiilin postilaatikkoon. Kun ei mitään vastausta kuulunut, aloin hiljalleen nuolla haavojani ja yritin taas palata tavalliseen päiväjärjestykseen. Helppoa se ei ollut, mutta mikäpä auttoi.

Muuta ajateltavaa saadakseni lupauduin jopa lähtemään lomareissulle erään toisen miehen kanssa, kun hän minua sinne kärtti. Tälle miehelle olin kyllä tehnyt jo selväksi, että mitään lähempää tuttavuutta oli turha odottaa. Olisin pelkästään miehen seuralainen. Minusta nimittäin tuntui, ettei hän kehdannut mennä kyläilemään tuttavilleen yksin, ilman naisseuraa. Minulle taas lomareissu minulle oudoille seuduille sopi paremmin kuin hyvin.

Minä sain kelvata seuralaisen virkaan, kun parempiakaan ei nyt ollut saatavilla. Luultavasti mies oli minusta kyllä kiinnostunut muutenkin, mutta minä käänsin asiat aina vinkkuralleen, ettei hän vain luulisi mitään enempää kuin asiassa olikaan. Loppujen lopuksi onnistuin siinä erinomaisesti, mutta se on toinen juttu.

Olimme sopineet lähtevämme reissuun sunnuntaina iltapäivällä. Minä pakkailin vähäisiä matkatavaroitani haluttomana ja ehdin aamupäivällä vielä mustikkametsäänkin. Puolilta päivin mies ilmoitti, että lähtö siirtyisi maanantaille. Tilin saldo näytti miinusta, ja pankkiin pääsisi vasta arkipäivänä. Minua ei lähdön viivästyminen haitannut vähääkään, vaan aloin tyttäreni kanssa suunnitella kesäteatteriin menoa vielä sunnuntai-illaksi.

Iltapäivällä soi kännykkäni. Näytöllä näkyi, että joku tavoitteli minua tuntemattomana. Mitään aavistamatta vastasin ja olin kyllä pudota tuolilta, kun kuulin ja tajusin, kuka soittaja oli. Tuntemattomasta numerosta soittaja oli mies, jonka kanssa olin viestitellyt alkuviikosta, ja jolle olin lähettänyt vielä viestin deittisivustolle.

Vaikka hän oli sanonut, ettei käyttäisi hänelle antamaani puhelinnumeroa, hän kuitenkin sitä nyt käytti. Syynä oli se, ettei hän päässyt lukemaan postilaatikkoonsa tullutta viestiä, koska ilmainen jäsenyysaika oli jo kulunut loppuun. Viesti ja sen sisältö kuitenkin kiinnostivat häntä, ja kaipa häntä oli muutenkin jäänyt vähän vaivaamaan, millainen ihminen oikein olin.

Olin kuin puulla päähän lyöty, niin hämmästynyt olin. Olin odottanut miehen yhteydenottoa ja nyt en tiennyt, mitä sanoisin. Jotenkin asioissa silti päästiin alkuun, ja sitten tipahti pommi, johon en ollut osannut varautua ollenkaan.