Annoin tulla muutamia totuuksia asioiden oikeasta laidasta. Mies oli kaiken aikaa kuvitellut, että tapailin muita miehiä säännöllisesti tai sattumanvaraisesti ja häntä vain silloin, kun se minulle sattui sopimaan. Olin antanut hänen olla luuloissaan. Sehän jopa hiukan hiveli naisellista puoltani, että mies oli joka tapauksessa kiinnostunut minusta, vaikka muutkin minua muka tavoittelivat.

Nyt kerroin miehelle, miten asiat todellisuudessa olivat. Sen jälkeen, kun olin aloittanut niin sanotusti virallisen seurustelun hänen kanssaan, en ollut tapaillut ketään muuta. Kahvilla käyntiä en tapailuksi laskenut, eikä niitäkään edes ollut montaa tapausta.

Mies hämmästyi, jos mahdollista, entistä enemmän tämän kuullessaan. Nyt hänelle vasta valkeni, että hänellä saattaisi olla todellisia mahdollisuuksia minun suhteeni. Niitä ei kannattanut pilata hyppimällä kukasta kukkaan.

En kommentoinut miehen uusia mahdollisuuksia oikein mitenkään. Se ei minusta ollut tämän keskustelun pääaihe. Tärkeintä minulle oli saada selvyys, halusiko mies jatkaa kanssani tällaisessa ”katsotaan nyt” - suhteessa, joka oli varsin epämääräinen ja saattaisi loppua milloin tahansa. Vai halusiko hän jatkaa uuden tuttavuutensa kanssa, joka kaikesta päätellen oli huomattavasti minua varmempi tapaus.

Jos uusi tuttavuus kiinnosti minua enemmän, silloin meidän suhteemme loppuisi oitis. Minulla ei ollut halua eikä tarvetta pitää kynsin hampain kiinni miehestä. Suhteessamme ja miehessä myös oli paljon hyvää, sitä en kieltänyt, mutta siinä oli myös monia sellaisia elementtejä, jotka eivät minua tyydyttäneet alkuunkaan. Miehen piti nyt päättää. Minun puolestani hän voisi aivan hyvin päättää tuon uuden tuittavuuden eduksi. Minä en nostaisi asiasta meteliä.

Ei miehen kauaa tarvinnut asiaa miettiä. Totta kai hän halusi jatkaa kanssani vähintäänkin samalla pohjalla, jolla suhteemme oli ennenkin ollut. Pikimmiten hän puhdistaisi seurustelupöytänsä muista suhteista. Minä olin hänen ykköskohteensa, ja nyt kun hän oli saanut kuulla, että hänkin tavallaan oli sitä minulle, saivat ajatuksetkin muista naisista häipyä taivaan tuuliin.

Myös uusi tuttavuus oli saanut tietää, että minä olin kuvioissa. Hänkään ei halunnut olla ”toinen nainen” ja oli ilmoittanut olevansa valmis väistymään miehen onnen tieltä. Sitä en ihan uskonut, kun kuuntelin miehen kertoilua naisesta. Mutta enhän tuntenut naista, joten saattoi olla mahdollista, että niin tosiaan olisi käynyt. Joka tapauksessa se nyt olisi edessä, kun mies joutuisi hänelle ilmoittamaan ”valinneensa” minut.

En toden totta kadehtinut miehen osaa. Tuollaisiin tilanteisiin kuitenkin joskus joutuu itse kukin. Mutta en kyllä oikein kunnioittanutkaan miehen toimia. Hän olisi luultavasti jatkanut pelinsä pelaamista ties miten pitkään, ellen minä olisi ottanut asiaa suoraan puheeksi. Minusta tuollainen tapa hoitaa suhteita ei ole kovin korrektia. Kun itse olen joutunut vastaaviin tilanteisiin, olen aina lopettanut jommankumman suhteen, ennen kuin se on ehtinyt tulla kummankaan osapuolen tietoon muuta kautta.