Ku tyttö oli lähteny töihin, alon mää pestä niitä peittoja ja tyynyjä. Ilima oli hyvä, ja sain ne kaikki kuiviks samana päivän aikana. Sitte vaan pussiin ja oottelemaan pois vientiä. Mulla oli meininki lähteä illalla taas kesäteatteriin. Mutta sitte mulle tuliki muuta ohojelmaa, ja se jäi siltä illalta. Mää kävin viemässä niitä pottuja, joita olin luvannu toimittaa. Siellä talossa oliki remontti menossa. Oli tapetointia ja laminaatin laittoa. Melekeen oli jo valamista, ja lopputulos oli hieno.

Keskiviikkona ei varmaan mitään erikoista tapahtunu, ku ei se sen kummemmin oo mun mieleeni jääny. Kirpparilla kävin ja samalla yhessä taidenäyttelyssä. Muuten meni kesänen päivä taas enempi tai vähempi oleillessa. Mutta eihän tässä valamiissa maailmassa mihinkään kiire oo. Ei ainakaan mulla.

Illalla mää kyllä sitte taas harrastin kulttuuria. Olin ny siellä kesäteatteriss, mutta en siinä, mihin eellisiltana meinasin mennä. Tää oli lasten esitys seittemästä velijeksestä, ja täytyy sanoa, että oli kyllä mainio. Ei se kestäny ku puolisen tuntia, mutta oli yks tämän kesän paraita esityksiä. Hyvillä mielin lähin kotiin.

Torstainaki oli vuorossa kesäteatteria. Ny mää lähin oikeen vähä kauemmaks sitä kahtomaan. Ilima oli taas hyvä, helteinen suorastaan, niin että mikä oli katsomossa istuskella. Mää olin etukäteen oottanu aika palijo esitykseltä, mutta ei se ollu niin hyvä, ku mää olin kuvitellu. Jotenki koko esityksestä tuntu puuttuvan punanen lanka. Ei se tylsä ollu eikä pitkäveteinen, mutta ei oikeen sytyttänykään. Ei joku vetävä aihe välttämätä tee esityksestä loisteliasta. Tää ny jäi mun mielestä vähä puolitiehen kaiken kaikkiaan.

Oli jo meleko pimeää, ku mää palailin kotiin. Syksy on tullu, ei sille mitään maha. Mutta ihana kesä on ollu vissiin vähä joka puolella armasta Suomen maata. Ei pitäs olla kellään valittamisen aihetta. Vaikka ainahan ihiminen valittamista löytää, vaikka asiat ois kuinka hyvin. Sitte vasta, ku ne on huonommasti, huomaa, ettei ois kannattanu valittaa.

Perijantaina mun piti viijä auto huoltoon. Yöllä oli satanu ja aamullaki oli aivan pilivistä ja tais vähä sajellaki. Ku huoltohommien ei pitäny kestää kauaa, niin mää en viihtiny lähteä sieltä huoltamolta minnekään kekkuloimaan, vaan oottelin siellä, ku oli niin sateisen näköstäki. Pari tuntia mää siinä ristikkoa ratkon ja sitte oli auto taas kunnossa. Yhtä ystävällistä ja kohteliasta oli poikain toiminta nyt, niin ku eellis kerrallaki. Ny ei laskukaan aivan mahottoman iso ollu.

Ku mää tulin kotiin, olin pitkästä aikaa ahkera ja imuroin kämppäni. Oli sitä pölyä taas kertyny. Mistä sitä aina semmoset määrät ilimaantuukaan? No, oonhan mää koko viikon pölyyttäny niitä vanhoja kamppeita tässä, ku on ollu se kirpparitouhu käynnissä. Ny sai pölyt kyytiä.

Mää aattelin taas illalla mennä kesäteatteriin, mutta tällä kertaa unijukka tuli kylään. Mää menin pitkäkseni ja nukahin. Ku sitte heräsin, en oikeen tienny, mikä vuorokauvenaika on menossa. Luulin aamuks. Kyllä se sitte vähitellen selekis, että ilta ny vielä on. Teatteri jäi käymätä, mutta sinne ehtii vielä. On monta esitystä jälellä.