Hei Susimetsän kansa!

Alla olevan kirjeen ja pyynnön tutkia asiaa lähetin tänään 6.9.2010 klo 15.05 kuluttaja-asiamiehelle.

 

Mikäli haluat myös tehdä kyselyn, voit kirjettäni pohjana käyttäen laatia oman valituksen. Toivon kuitenkin, että et kopioi kirjettäni

suoraan, vaan omin sanoin kerrot, miten asian koet. Mitä useampi meistä valittaa, sitä suurempi on todennäköisyys, että asiaa aletaan tutkia.

Levittäkää sanaa kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin. Annetaan e-kontaktin maistaa nyt omaa keitostaan. Ei ihmisiä sentään miten tahansa kohdella.

Aion lähettää valituksen myös e-kontaktin asiakaspalveluun. Kaikki muutkin, jotka valitatte tai aiotte valittaa, kertokaa se e-kontaktille. Jospa siellä edes vähän korvat lotkahtaisivat asiakkaiden suuntaan.

Liitän tähän mukaan kuluttaja-asiamiehen yhteystiedot, jotta kynnys valituksen tekemiseen olisi Sinulle mahdollisimman matala.

Minusta olisi kiva kuulla, kuinka moni tarttui asiaan. Ehkäpä kerrotte sen minulle vaikka kommenttien muodossa. Ja muistakaa: pienistä puroista kasvaa suuri virta!

Susimetsän Punahilkka  :)

 

Yhteystiedot: Kuluttajavirasto

  Haapaniemenkatu 4 A 1. kerros  PL 5  00531 HKI

                        posti@kuluttajavirasto.fi

____________________________________________________________________________________________

                       

Oliko blogien poistaminen laillista?

 

Olen maksavana jäsenenä e-kontakti –nimisellä deittisivustolla. Liittyessäni olen hyväksynyt sivuston säännöt, joissa sanotaan mm. näin:

 

”E-kontakti pidättää oikeuden palvelun muutoksiin jäsenkauden kesken ilmoittamatta sivuston jäsenille. E-kontakti ei myöskään korvaa jäseniä mahdollisten muutoksien seurauksista.”

 

Kesällä 2009 sivustolla aukeni blogi-kirjoittelu- ja -lukumahdollisuus, ja e-kontakti mainosti sitä näyttävästi mainiten mm. miten blogin avulla voi kertoa itsestään enemmän kuin vain pelkällä profiililla, ja miten blogeja lukemalla voi niiden kirjoittajiin ja heidän ajatusmaailmaansa tutustua nyt entistä paremmin.

Moni, minä muiden muassa innostui asiasta, ja blogistani tulikin lopulta kaikkein tärkein yhteydenottokanavani kyseisellä deittisivustolla. Kirjoittelin blogia lähes päivittäin ja minulla oli paljon lukijoita. Muita blogikirjoittajia oli arvioni mukaan useita kymmeniä, jopa satoja, ja lukijoita oli moninkertaisesti enemmän.

Kun ensimmäinen jäsenkauteni päättyi, ostin uuden kauden nimenomaan monipuolisen blogisivuston vuoksi. Myös useat muut e-kontaktilaiset mainitsivat usein eri yhteyksissä ostaneensa jäsenkauden tai uudistaneensa sen lähes yksinomaan blogien  takia.

Elokuussa 2010 e-kontakti poisti blogit ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta tai selitystä. Monilta blogisteilta hävisivät tallentamattomat kirjoitukset taivaan tuuliin. Jäsenistön vihaisiin kyselyihin vastattiin hyvin ylimielisesti ja vähättelevästi viitaten juuri tuohon kyseiseen sääntökohtaan. Myöskään e-kontakti ei salli jäsentensä ilmoittaa profiileissaan uusia blogiosoitteitaan, vaan poistaa ne välittömästi.

Nyt kysynkin, onko e-kontakti em. säännöstä huolimatta toiminut oikein ja laillisesti? Samaan sääntöön nojatenhan yritys voisi poistaa vaikka kaikkien jäsenten profiilit!

Jäsenkauden ostaessani olen samalla ostanut  myös siihen oleellisesti sisältyvän mahdollisuuden kirjoittaa ja lukea blogeja. Katson tulleeni huijatuksi, kun tämä mahdollisuus poistettiin kesken jäsenkauteni. Olen maksanut palvelusta, jota en enää saa e-kontaktin yksipuolisella päätöksellä. En myöskään saa rahojani takaisin, vaikka nyt sanoisinkin jäsenyyteni irti.

Toivon kuluttaja-asiamiehen tutkivan, onko asiassa toimittu oikein ja hyviä kaupankäyntitapoja noudattaen.