Aliisa ja Alisa on tämän maanantaipäivän nimipäivänviettäjiä.

Aliisa tai Alisa on naisen etunimi, jonka nimipäivää vietetään 14. heinäkuuta. Nimi on ollut suomalaisessa almanakassa ensimmäisen kerran vuonna 1880 muodossa Alisa ja vuodesta 1950 lähtien muodossa Aliisa. Suomessa on vuoden 2009 loppuun mennessä ollut 7 244 Aliisaa ja 5 899 Alisaa. Aliisa ja Alisa ovat suomenkielisiä muunnoksia ranskalaisesta nimestä Alice,joka puolestaan juontuu saksalaisesta Adelheid-nimestä (alun perin Adalheidis), joka merkitsee jalolaatuista.

Aliisoja en tunne, mutta Muumeissa tais olla sen niminen. Ettei vaan ollu ihan noijan tytöntyttö.

Mun entisen miehen mummon nimi oli ollu Aliisa. Sitä sanottiin Alliisaks. Ku tyttö synty, aateltiin vähä sitäki nimeä sille, mutta sitte tultiin toisiin aatoksiin. Tyttö sai ensimmäiseks nimekseen mun isänpuoleisen mummoni nimen. Toiseks nimeks tuli tytön oman mummon eli mun äitini nimi, ja kolomas nimi oli sitte tytön isänpuoleisen mummon eli mun entisen miehen äitin nimi.

Ku pieni tyttö synty, sai se etunimekseen semmosen nimen, jota ei aikasemmin ollu suvussa ollu. Mää vaan niin tykkäsin siitä nimestä, ja se sopi hyvin yhteen vanhemman tytön nimen kans. Toinen nimi oli taas mummon eli mun äitin toinen nimi ja kolomas toisen mummon eli miehen äitin toinen nimi.

Kaikki nimet tuli tarkkaan käytettyä. Jos lapsia ois syntyny enemmän, varmaan niilleki ois kaivettu nimet suvusta. Mutta musta on vaan hyvä, että vanhat nimet otetaan käyttöön. Se on sitä suomalaisuutta ja kulttuuriperinnön siirtoa, jos mikä!