Tapailimme loppukesän ja alkusyksyn aikana muutaman kerran. Nyt minullakin oli jo auto ja saatoin ajella vuorostani tuon sadan kilometrin matkan. Tapaamiset olivat sinällään mukavia, mutta minulla alkoi silloin tällöin olla tunne, ettei tämä kuitenkaan ollut sitä, mitä halusin. Kaiken lisäksi olin murhemielellä suhteesta, joka oli minun osaltani päättynyt kyyneliin.

Tiesin kuitenkin, että paras tapa päästä eroon vanhoista, oli tavata muita. Siinä piili kyllä se vaara, että jos ihminen edellisen suhteen jäljiltä oli vielä kovasti haavoilla, ei toisella, vaikka hän olisi ollut taivaan enkeli, olisi oikein mitään mahdollisuuksia.

Koitti syyskuun loppu. Olimme soitelleet toisillemme miehen kanssa, mutta minun mielestäni yhteydenpito ei ollut ollut mitenkään tiivistä. Eräänä iltana hän taas soitti minulle palattuaan jostakin monista harrastuksistaan. Sovimme, että minä vuorostani ajelisin viikonlopuksi hänen luokseen. Sain tarkat ohjeet, miten ajaa, ja niiden perusteella minun sitten piti osaaman. Jännitin hiukan, sillä olin vielä vähän kokematon kuski enkä ollut koskaan aiemmin käynyt tässä kaupungissa muuten kuin junalla.

Oli ihastuttava syyskuun lopun perjantai-iltapäivä, kun istuin autooni ja lähdin kohti miehen kotikaupunkia. Reitti oli alkuosaltaan sama, jota olin ajellut kesällä tapaamaan edellisen suhteen miestä hänen veneelleen. Muistot tulvivat mieleeni hyökyaallon lailla. Onneksi ajamiseen kapealla ja mutkaisella tiellä piti keskittyä sen verran, että kovin suuriin muisteluksiin, saati tunteenpurkauksiin ei ollut varaa.

Kun pääsin perille, oli mies vielä siivouspuuhissa. Hän asui mukavassa kolmiossa yksin, mutta asunnossa oli varattu huone myös teini-ikäiselle pojalle, joka vieraili isänsä luona säännöllisesti. Perjantai-ilta sujui mukavasti, sillä mies oli varannut meille liput konserttiin. Sinne oli lähdettävä, vaikka muutakin puuhaa olisimme kyllä keskenämme keksineet.

Konsertti oli kuitenkin hyvä, ja sen päätyttyä kävimme vielä uimassa paikassa, jossa talvisin oli avanto. Sen jälkeen olikin mukava kellahtaa pehmeään sänkyyn toisen kainaloon. Elämä tuntui pitkästä aikaa mukavalta ja leppoisalta.