Mies ei kuitenkaan ottanut nokkiinsa melko suorasukaisesta torjunnastani. Pitkin kesää hän soitteli ja kertoili, miten voisi viedä minut veneilemään saaristoon. Hänellä oli isohko avovene, koska hän harrasti myös kalastusta. Sillä kyllä ajaisi helposti yksinäiselle luodolle, jossa keitettäisiin kahvit ja paistettaisiin lohet avotulella. Hienon pestokastikkeen lupasi mies vielä valmistaa kalan seuraksi jo kotosalla.

Enhän minä tuollaista tarjousta tietenkään voinut vastustaa, vaan eräänä kauniina loppukesän päivänä, kun lomani oli jo aivan lopuillaan, lähdin miehen mukaan saaristoon. Sen tein kyllä heti selväksi, että lähempää kanssakäymistä oli turha odottaa. Minua houkutti veneretki ja nuotiolla paistettu kala, siinä kaikki. Jos mies kuvitteli jotakin muuta, niin siinähän kuvitteli kaikessa rauhassa.

Mies asusteli reilun viidenkymmenen kilometrin päässä ja olisi vaikka hakenut minut autollaan kotoa asti. Minä kuitenkin sanoin, että tulisin oikein mielelläni junalla. Turha oli ajella edestakaisin, kun muitakin mahdollisuuksia oli olemassa. Asemalla hän voisi olla minua sitten vastassa. Näin teimme, ja minä nousin junaan.

Mies oli asemalla vastassa, kuten oli luvannut. Menimme ensin hänen kotinsa kautta, koska tarjottavat olivat vielä jääkaapissa. Samalla sain nähdä miehen kodin ja myös kissan, joka hänellä oli lemmikkinä. Oikeastaan kissa oli vaimovainaan kissa, josta mies olisi kai mielellään hankkiutunut eroon. Vaimo oli kuollut keväällä aivan yllättäen aivoinfarktiin.

Mielessäni ja muistaakseni ääneenkin ihmettelin vähän, että kovinpa kiire miehellä oli löytää uutta seuraa vaimon mentyä manan majoille. Vaimo oli ollut miestä nuorempi. Ilmeisesti miestä ajoivat uuteen suhteeseen fyysiset tarpeet, sen käsityksen hänen puheistaan ainakin sain. Aiemminhan oli jo käynyt selväksi, että mies piti itseään lähes jokaisen naisen tarpeet tyydyttävänä ihmemiehenä. Minä olin suunnilleen kuolleen vaimon ikäinen, ja jotenkin minulle tuli tunne, että mies haki minusta korviketta vaimolleen. Sellainen ei kuitenkaan minua kiinnostanut.