Mun on pitäny tässä jo muutamana päivänä kirijottaa tuosta Vuojatuksen ”tilastosta”, joka komeiloo siinä heti etusivulla, ku kirijautuu hallintaan. Sillon, oliko se ny viime kesänä vaiko syksynä, ku se siihen ilimesty monen kyselyn jäläkeen, olin ainakin minä ja moni muuki pitempään postannu melekosen epäileväinen sen luotettavuuen suhteen. Tuntu aika ihimeelliseltä, kun kävijäluvut hyppäs yks kaks moniin satoihin, vaikka kaikki muut merkit viittas siihen, että kävijöitä oli se sama muutama, jotka ennenki oli plokissa käyneet.

Ylläpitoahan sillon tentattiin siitä ja jonkunlainen vastaus kait saatiinki, että ei kannata uskoa, ku kirveen silimään. Mää en muista enkä tainnu oikeen ymmärtääkään, mistä ne mahottomat luvut johtu, ja miten niitä selitettiin, mutta totuuven kans niillä ei ollu kyllä mitään tekemistä. Kehotettiin laittamaan omalle sivulle luotettava tilasto. Oikeen ohojeet annettiin sen laittamiseen, mutta ne oli kyllä niin epäselevät ja huonot, etten ainakaan  minä niistä ymmärtäny enempää ku sika pohojatuulesta.

Monen yrityksen ja erehyksen kautta mää sitte kumminki onnistun laittamaan kunnollisen tilaston sivulleni. Sitä ennen mulla oli ollu siellä jo pari lippulaskuria, jotka anto jonkullaista osviittaa kävijöistä, vaikkei nekään mitään kovin tarkkoja ollu. Mutta suuntaa kumminki antovat. Oikean tilaston laittamisen jäläkeen ei enää ollu epäselevää, että Vuojatuksen tilasto valehteli ja rutkasti, ja sen sai jättää omaan arvoosa viemään tilaa siinä etusivulla. On se muuten kumma, ettei sille oo tehty mitään sen polemiikin jäläkeen, vaikka niin pyhästi luvattiin kahtoa ja vissiin selittääki, mitä se oikeen mittaa. Mutta plokin kävijä-, saati lukijamäärää ny ei ainkaan, se tuli sillon selevääki selevemmäks.

Tuon polemiikin jäläkeen on Vuojatukseen tullu uusia postaajia, jotka ei vissiin oo selevillä näistä asioista. Mää oon ihan mielenkiinnosta seurannu, miten muutamat ihan onnessaan kertoiloo , että nyt on käyny niin ja niin monta sataa lukijaa plokissani yhtenä päivänä. Jos numerot paikkasa pitäs, niin oishan siinä syytäki olla tyytyväinen ja ilonen, olisin määki, iliman muuta. Utelias ja tievonhalunen ku oon, en tietenkään oo malttanu olla kysymätä, millasella tilastolla ne noita mahottomia lukuja saa. Oon vaan heti aatellu, että ne tuijottaa ja uskoo tuota Vuojatuksen ”tilastoa”.

Muutamalta oon sitte kysyny, mihin tilastoon luvut perustuu. Samalla oon ihan ystävälliseen sävyyn vähä vihijannu, että jos ne Vuojatuksen lukuja on, niin ei kannata uskoa. Arvatkaapas onko mun kommenttia julukastu, saati vastattu mitään? No, eipä tietenkään oo kuulunu hiiskaustakaan.

Mutta sitte jonku ajan päästä mun ekasta kommentointiyrityksestä oli taas postaus, jossa mainittiin, että oli ollu palijo lukijoita. Minäpä aattelin kysyä asiaa uuvestaan ja samalla tievustella, miksei postaaja julukassu mun eellistä kommenttiani. Kirijotin kommenttiini näin (oon poistanu kohat, joista postauksen vois tunnistaa):

Huomenta! :)

Sinulla oli " (2 sanaa)" useita postauksia, ja niinpä avasinkin blogisi katsoakseni, mitä kaikkea olit kirjoitellut. Mukavia juttuja! Selasin alaspäin ja tulin postaukseen, " (5 sanaa)".

Luin sen ja hämmästyin. Oho, noin paljon kävijöitä, kylläpä sitä kelpaa kirjoitella ja asiasta mainitakin. Minä, vaikka ahkerasti blogiani päivitänkin, joskin pitemmin kirjoituksin, en nimittäin pääse tuollaisiin lukemiin koskaan, paitsi silloin, jos uskon Vuodatuksen etusivulla olevaa "tilastoa",  ja sitä taas en usko.

Nyt kysynkin, millainen tilasto-ohjelma sinulla on käytössä, vai ovatko mainitsemasi kävijäluvut juuri tuon Vuodatuksen "pilipalitilaston" lukuja? Se nimittäin ei pidä paikkaansa, koska minulla on omassa blogissani kaksi muutakin tilastoa, jotka kertovat, jos ei nyt aivan totuutta, niin ainakin melko lähelle sitä. Yhtenäkään päivänä ne eivät ole ilmoittaneet senkaltaisia lukuja kuin Vuodatuksen "tilasto".

Kysyin tätä samaa asiaa sinulta jo kerran ennenkin, mutta et julkaissut kommenttiani etkä vastannut mitään. Mikset? Onko totuus kävijämääristä sittenkin vallan muuta kuin haluat muille kertoa.

Jos näin on, niin se minua vasta ihmetyttääkin. Mikä syy sinulla on kaunistella tilastoja? Itse en sellaista syytä keksi, en ainakaan omalta kohdaltani. 

Olisi mukava, jos julkaisisit kommenttini. Mutta ellet julkaise, niin se kertoo aika paljon, ellei muille niin ainakin minulle.

Mukavaa päivää ja alkavaa kesää postausten parissa ja muutenkin :)

PH :)

Nyt postaaja vastas. Tästäki oon poistanu arkaluontoset kohat.

Blogiin on tullut pari kertaa kysymys, onko Vuodatuksen tilasto kuinka luotettava!?! Ainakin itsestäni tuntuu siltä kun seuraan tilastoa päivittäin. Välillä, esimerkiksi arkena kävijöitä saattaa olla " vain " 200 - 300 ja kun pyhä koittaa luku pomppaa jopa kaksin - tai kolminkertaiseksi. Diagrammi on vaihteleva ja kun olin mm. ” (1 sana)", päivittäin lukijoita oli vain alle sata. Selvästi näkyy, että kun ihmisillä on aikaa, lukijoita riittää.Uskoisin itse, että tilasto on luotettava. Kylläkin niin, että tilasto ottaa huomioon jokaisen blogiin kirjautumisen. Se tekee sen myös omalla kohdallani. Vaihtelu kertoo elämän todellisuudesta. Toiset aiheet kiinnostavat enemmän ja jotkut vähemmän. Kun lähden ”(1 sana ja päivämäärä)”en aio päivittää blogia. Silloin nähdään myös minkäverran on lukijoita. Toinen kysymys tuli kommenttien julkaisusta. Kommentit tulevat tällä hetkellä vain minulle, blogistille. Keskustelua ei voi käydä, eivätkä kommentit ole julkisia. Olemme miettineet, että avaamme blogin keskustelulle ehkä syksyllä. Kynnys on aika korkea mutta toivon, että rohkeus riittää. 

Toivottavasti tämä info riittää kommentoijalle P.H. Antoisia lukuhetkiä! "(Nimi)"

No, ny mää sain tietää, että postaaja uskoo tuohon pilipalitilastoon, ja isot luvut on suoraan sieltä. Ja senki sain tietää, miks mun kommenttia, ei sitä ensimmäistä eikä tätä toistakaan julukastu. Mutta mussa heräs uus ihimettely. Miks plokissa sitte on mahollisuus kommentointiin, ku se on aivan turhaa? Jos postaaja ei julukase kommentteja, niin sillonhan hän voi poistaa koko kommentointimahollisuuven. Sillon ei kukaan ees yrittäs kirijottaa mitään, ku ei pystyis.

No, se on tietenki jokahisen oma asia miten toimii, mutta aika järetöntä on  mun mielestä sallia kommentointi, jos ei ainuttakaan meinaa saattaa julukiseks. Vaikka kertoohan se siitä, että kirijottaja on utelias tietämään, mitä muut aatteloo sen jutuista, vai aattelooko yhtään mitään. Se kerää niitä ny vähä varastoon vissiin ja kahtoo "sitte syksyllä" tohtiiko altistua sille, että sen kirijotuksista sanotaan jotakin.

Sen mää tuosta vastauksesta taas huomasin, että ihiminen uskoo sen, mitä haluaa uskoa, ja minkä on päättäny uskoa. Ei siinä järkipuheet ja esimerkit mitään auta. Aatellaan vaan, että kyselijä on kyseenalastaja on katkera ja kateellinen, ku ei se ite pääse samanlaisiin lukemiin. Kyllä mää sanon suoraan, että olisinki jonnin verran kateellinen, jos nuo luvut olis oikeita, mutta mitä mää olemattomia kajehtimaan!

Kun mulla Vuojatuksen tilaston mukaan oli eilen käyny peräti 4394 lukijaa, en malttanu olla hilijaa. Emmää ny tuohon ihan usko, ku lippulaskuri väittää, että kävijöitä ois ollu vaivaset 15, ja Google Analyticsin tilasto on vielä armottomampi. Vaan kymmentä kävijää ois sen mukaan kiinnostanu mun jorinani eilettäin. Mutta on se kyllä niin komia luku: tuo 4394,  että pitäskö sitteki uskoa?