Parit pienet kahvitreffit sopivat vielä väliin, ennen kuin taas oli pitempien treffien aika. Toinen kahvittelijoista oli vähin varoin liikkeelle lähtenyt sankari, joka rahojen loppuessa nautti surutta kahvit ja baakelsit minun piikkiini. Mainittakoon, että tämä mies oli koiraharrastaja, jonka autoon sai istua omalla vastuullaan. Jos sieltä noustessaan muistutti koiraa karvoineen kaikkineen, oli siitä ainakin etukäteen ilmoitettu.

Toinen taas oli tyttäreni entisen opettajan eroamassa oleva mies. Tätä yhteyttä en kylläkään tiennyt ennen kuin vasta tavatessamme, ja vaikka olisin tiennytkin, ei kai ollut luvatonta istua kahvilla julkisella paikalla kenen kanssa halusi. Mies oli ulkomuodoltaan hyvin hentorakenteinen laiha kuikelo, eikä sellainen ruumiinrakenne ollut minua koskaan kiehtonut. Minä taas olin miestä vanhempi ja tuskin muutenkaan hänen mieleensä. Erosimme kahvittelun jälkeen toivotellen toisillemme hyvää jatkoa.

Lomani alkoi, ja silloinhan olisi ollut aikaa tapailla kokelaita vaikka joka päivä. Kurkistelin ahkerasti ehdokkaiden profiileihin ja kuinka ollakaan silmiini sattui potentiaalinen ehdokas lähikaupungista. Mies kirjoitteli oman lomansa myös alkaneen ja kertoi viettävänsä ainakin osan siitä vuokraamallaan pienellä kesämökillä maaseudun rauhassa. Niin hänellä oli kuulemma tapana tehdä joka kesä.

En ajatellut asiasta sen kummempaa, mutta eräänä iltana sain mieheltä tekstiviesti, jossa hän ilmeisesti vain kepillä jäätä kokeillen kysäisi, huvittaisiko minua tulla käymään mökillä. Satuin sillä hetkellä olemaan jokseenkin tympääntyneessä mielentilassa ja sen kummemmin asiaa miettimättä ilmoitin, että heti seuraavana päivänä olisin tulossa.

Mies taisi hiukan hätkähtää suorasukaista vastaustani, mutta ei kai kehdannut enää perääntyäkään, koska itse oli asiaa ehdottanut. Hän toivotti minut tervetulleeksi, ja sitten aloimme miettiä, miten pääsisin paikan päälle, sillä omaa autoa ei minulla tuolloin vielä ollut.