Se viikonloppu meni sitten lähes kokonaan asiaa setviessä. Mies oli kovin katuvainen ja lupasi mahdollisimman pian ilmoittaa naiselle, että heidän suhteensa loppuisi nyt tähän. Mies oli lähdössä seuraavalla viikolla Lappiin hiihtelemään ja halusi saada asian kuntoon ennen sinne lähtöään. Minä en kysellyt, miten hän asian aikoi hoitaa. Se ei kuulunut minulle vähääkään.

Mutta muutamia asioita naisesta kyllä kysyin. Minä en välittänyt television katselusta, koska minulla itsellänikään ei televisiota ollut. Kun mies oli eronnut, oli hänelle omaisuuden jaossa jäänyt pieni, matkatelevisiota muistuttava televisio, jonka kuvanlaatu ja muutkin ominaisuudet olivat aataminaikuisia.

Nyt huusholliin oli ilmestynyt tuliterä, isokokoinen televisio. Kysyin suoraan, oliko mies hankkinut uuden television naisen vaatimuksesta tai häntä miellyttääkseen. Sen mies kielsi ehdottomasti. Hän oli hankkinut uuden television, koska vanha tosiaankin oli jo tullut tiensä päähän. Toinen syy television hankkimiseen oli tytär, joka vietti viikonloppuja isänsä luona. Hän katsoi paljon televisiota, ja täytyihän silloin olla kunnollinen laite.

Nainen, jota mies oli tapaillut, oli johtavassa asemassa. Minä kysyin, oliko valta houkutellut miestä. Olisihan hienoa tulla esitellyksi kaupunginjohtajan puolisona. Sitäkään mies ei myöntänyt, mutta minusta tuntui, ettei asia aivan niin yksinkertainen ollut. En kuitenkaan ryhtynyt sitä enempää tivaamaan.

Koska minut tavallaan oli tietämättäni laitettu kilpailuasemaan, en tietenkään naisille tyypilliseen tapaan malttanut olla kysymättä, oliko tämä toinen nainen myös hyvä rakastajatar. En enää muista, mitä mies siihen vastasi, mutta oletettavasti hän vähätteli naisen taitoa. Jos kovin olisi alkanut ylistää, olisi seuraus saattanut olla se, että minä olisin sanonut miehen saavan sitten jäädä niin hyvän rakastajattaren hoteisiin. Minä huonompana poistuisin estradilta. Sellaista riskiä ei mies halunnut ottaa.

No, sen verran tunsin kyllä sekä miestä että itseäni, että vain miestä kiusatakseni kyselin häneltä tällaisia. Minä tiesin olevani miehelle lähes maa ja taivas, kun hän koko elämänsä ajan oli elänyt seksuaalisesti melko köyhissä olosuhteissa. En edes kuvitellut, että joku toinen minut miehen ajatusmaailmassa ihan heti syrjäyttäisi.

Tämä tieto antoi minulle tietenkin käsiini kaikki narut. Halutessani olisin voinut vedellä niistä mielin määrin ja pompotella miesparkaa sinne tänne. Sellaiseen en kuitenkaan tuntenut minkäänlaista halua. Mies oli minun puolestani edelleen vapaa hakemaan muuta seuraa, sitä en häneltä kieltänyt. Kuinka olisin voinutkaan? Mutta mihinkään kilpailuasemaan en koskaan asettuisi. Jos ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella, niin tervemenoa vain sitä sinne maistelemaan. Minä pysyisin omalla niitylläni.