Tää päivä on ollu melekeen yhtä hyvä ku eilinen, paitsi että mun päätä on taas pakottanu, eikä se oo parantunu, vaikka mää oon miten sitä yrittäny ropata ja koittanu olla vähä pituuvellaniki. Taas mää oon siunannu sitä, että mullon loma. Kyllä olis ollu kamalaa lähteä aamusella töihin tässä kunnossa, ku on näin helleki.

Tänään on ollu vielä kuumempi ku eilen. Ei tartte nyt kyllä kenenkään marista, ettei oo kunnon kesää. Mutta sitte aletaanki tietysti valittaa, ku on niin kuuma, ettei pysty olemaan. Ainahan sitä jostaki pitää saaha narista. Me suomalaiset ollaan semmosta sakkia.

Kyllä mua meinas huvittaa, ku sanomalehessä oli uutinen, että helle ei vaivaa seuvulla asuvia ulukomaalaisia. Siinä uutisessa oli haastateltu yhtä afrikkalaista, Suomessa asuvaa miestä. Sitä vaan nauratti, ku meijän mielestä tämmöset lämpötilat on hellettä, kun sen kotimaassa on ihan tavallista, että lämpötila on jatkuvalla syötöllä yli nelijäkymmentä astetta. Se esitti suomalaisille ratkasuks liikaan kuumuuteen sitä, että me mentäs uimaan.

Ei mua tuo ite uutinen huvittanu eikä se, että meijän käskettiin mennä järveen vilivottelemaan. Sehän oli ihan hyvä ohoje ja neuvo. Ja seki on totta, että kuumaan ilimastoon tottuneille ei tämmönen lämpö oo mitään.

Mutta se huvitti, miten uutiseen reakoitiin. Lehessä on mahollisuus kommentoija uutisia netissä nimettömänä. Niitä annettuja kommentteja voi sitte peukuttaa elikkä osottaa, että tykkää kommentista ja on kommentoijan kans samaa mieltä. Ei menny varmaan tuntiakaan, ku jo ensimmäinen kommentti lävähti ruuvulle.

Siinä joku nimettömänä ja ilimiselevästi tuohtuneena ilimotti, ettei täällä kaivattu ulukomaalasten neuvoja. Talavella samat neuvojat olivat valittamista, että on kylymä. Nyt tämä kommentoija vuorostaan käski mennä avantoon.

Mutta ei mun huvittuminen vielä tähän loppunu. Mää olin jo etukäteen mielessäni arvannu, miten juttu jatkuu ja se jatku justiisa niin ku olin arvelluki. Ite uutinen ei kiinnostanu kovinkaan monia, vaikka muutama muuki kommentti tuli, toiset ihan asiaaki. Kaikista eniten sai huomiota tuo ensimmäinen kommentti, josta paisto esiin sellanen rasismi, ettei pahemmasta väliä. Tähän mennessä se on saanu melekeen nelijäkymmentä peukkua ja on noussu suosituimmaks seurattavaks keskusteluks. Niin sitä pitää! Kyllä me suomalaiset ollaan sitten ulukomaalaismyönteistä sakkia, eikö ollaki?

Onneks löyty yks viksu toisinajattelijaki sakista. Nyt siellä on viimesenä kommenttina semmonen, jossa kehotetaan kaikkia ulukomaalasvihamielisiä käyttämään enerkiasa johonki muuhun ku mamujen solovaamiseen. Saattas olla, ettei tulis ihan niin tuskastuttavan kuumakaan läppärin ruuvun ääressä, ku aattelis välillä myönteisesti.

Mää oon tismalleen samaa mieltä!