Mutta palataanpa hiukan ajassa taaksepäin, edellisen vuoden marraskuuhun. Olin ostanut pitkän jäsenyyskauden deittisivustolle, ja se oli voimassa vielä tuolloinkin. Deittisivuston ylläpitäjä oli syyskuussa aivan yllättäen ja kenellekään mitään ilmoittamatta poistanut blogiosaston sivustolta. Se oli aiheuttanut melkoisen mylläkän ja metelin niiden jäsenten taholta, joiden blogit nyt oli poistettu, ja niiden tallentamattomat kirjoitukset olivat hävinneet jonnekin bittiavaruuden hämäriin.

Itse kuuluin tuohon samaan onnettomien porukkaan, mutta välimuisteja kaivelemalla sain palautettua suurimman osan kirjoituksistani ja tallensin ne Wordiin. Suurin osa olisi saanut vaikka hävitäkin ikuisiksi ajoiksi, sellaista potaskaa ne nyt luettuina ovat. Mutta oli joukossa paljon ihan kelvollistakin tekstiä. Vahingosta viisastuneena en enää koskaan kirjoita mitään, ellen saa sitä myös itselleni talteen.

Sen verran minua sivuston toiminta kuitenkin suivaannutti, etten vain kiltisti tyytynyt heidän toimiinsa niihin mitenkään reagoimatta. Se oli ollut tiedossa, että ylläpitäjä sai yksipuolisesti muuttaa lähes mitä tahansa asioita sivuillaan. Siihen ei siis ollut nokan koputtamista, että blogit poistettiin. Sen sijaan se, että poistaminen tapahtui salaa ja kenellekään mitään ilmoittamatta oli minusta törkeä temppu. Jos blogistit olisivat etukäteen tienneet blogien poistosta, olisi halukkailla ollut ainakin mahdollisuus ottaa talteen omat tallentamattomat tekstinsä. Nyt se varmasti oli useimmille sula mahdottomuus.

Koska en voinut hyväksyä tällaista toimintaa, tein asiasta valituksen Kuluttaja-asiamiehelle. Kehotin muitakin bloginsa menettäneitä toimimaan näin ja julkaisin uuden blogini sivulla oman valitukseni, jota sai käyttää mallina, ellei halunnut aivan omasta päästään valitusta sorvata. Jotkut tekivätkin valituksen, mutta useimmat varmaan tyytyivät kohtaloonsa, vaikka takanapäin purnasivat.

Aikanaan Kuluttaja-asiamies minulle vastasi. Asia oli käsitelty Kuluttavalituslautakunnassa ja siitä sain nyt virallisen päätöksen. Deittisivustolle oli annettu varoitus toiminnastaan. Muutahan asialle ei oikeastaan ollut tehtävissäkään. Julkaisen tässä valitukseni ja Kuluttajaviraston vastauksen.

Kysymys kuluttaja-asiamiehelle

Oliko blogien poistaminen laillista?

Olen maksavana jäsenenä e-kontakti –nimisellä deittisivustolla. Liittyessäni olen hyväksynyt sivuston säännöt, joissa sanotaan mm. näin:

”E-kontakti pidättää oikeuden palvelun muutoksiin jäsenkauden kesken ilmoittamatta sivuston jäsenille. E-kontakti ei myöskään korvaa jäseniä mahdollisten muutoksien seurauksista.”

Kesällä 2009 sivustolla aukeni blogi-kirjoittelu- ja -lukumahdollisuus, ja e-kontakti mainosti sitä näyttävästi mainiten mm. miten blogin avulla voi kertoa itsestään enemmän kuin vain pelkällä profiililla, ja miten blogeja lukemalla voi niiden kirjoittajiin ja heidän ajatusmaailmaansa tutustua nyt entistä paremmin.

Moni, minä muiden muassa, innostui asiasta, ja blogistani tulikin lopulta kaikkein tärkein yhteydenottokanavani kyseisellä deittisivustolla. Kirjoittelin blogia lähes päivittäin, ja minulla oli paljon lukijoita. Muita blogikirjoittajia oli arvioni mukaan useita kymmeniä, jopa satoja, ja lukijoita oli moninkertaisesti enemmän.

Kun ensimmäinen jäsenkauteni päättyi, ostin uuden kauden nimenomaan monipuolisen blogisivuston vuoksi. Myös useat muut e-kontaktilaiset mainitsivat usein eri yhteyksissä ostaneensa jäsenkauden tai uudistaneensa sen lähes yksinomaan blogien takia.

Elokuussa 2010 e-kontakti poisti blogit ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta tai selitystä. Monilta blogisteilta hävisivät tallentamattomat kirjoitukset taivaan tuuliin. Jäsenistön vihaisiin kyselyihin vastattiin hyvin ylimielisesti ja vähättelevästi viitaten juuri tuohon kyseiseen sääntökohtaan. Myöskään se ei salli jäsentensä ilmoittaa profiileissaan uusia blogiosoitteitaan, vaan poistaa ne välittömästi.

Nyt kysynkin, onko e-kontakti em. säännöstä huolimatta toiminut oikein ja laillisesti? Samaan sääntöön nojatenhan yritys voisi poistaa vaikka kaikkien jäsenten profiilit!

Jäsenkauden ostaessani olen samalla ostanut myös siihen oleellisesti sisältyvän mahdollisuuden kirjoittaa ja lukea blogeja. Katson tulleeni huijatuksi, kun tämä mahdollisuus poistettiin kesken jäsenkauteni. Olen maksanut palvelusta, jota en enää saa e-kontaktin yksipuolisella päätöksellä. En myöskään saa rahojani takaisin, vaikka nyt sanoisinkin jäsenyyteni irti.

Toivon kuluttaja-asiamiehen tutkivan, onko asiassa toimittu oikein ja hyviä kaupankäyntitapoja noudattaen?”

Tällaisen vastauksen sain.

 

KUV/7492/41/2010

 

16.12.2010

DEITTIPALVELUIDEN MARKKINOINTI JA SOPIMUSEHDOT

 

Ilmoititte Kuluttajavirastolle E-kontakti Oy:n toimintaan liittyvistä ongelmista. Kiitos viestistänne. Kuluttajien ilmoitukset ovat tärkeitä kuluttaja-asiamiehen valvontatyössä.

Olemme lähettäneet yritykselle kirjeen, jossa sitä muistutettiin markkinoinnin peruspelisäännöistä ja ilmainen-sanan käytöstä markkinoinnissa. Kiinnitimme yrityksen huomiota myös sopimusehtojen lainmukaisuuteen ja irtisanomista koskevaan sääntelyyn sekä asiakaspalvelun toimivuuteen. Lisäksi ohjasimme yritystä tutustumaan kuluttajaoikeuden linjauksiin aiheista ”Ilmainen-sana markkinoinnissa”, ”Markkinoinnin virhetilanteet” ja ”Sopimusehtojen laatiminen” Linjaukset löytyvät kokonaisuudessaan verkko-sivuiltamme

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/kuluttajaoikeuden-linjauksia/.

Markkinointia koskeva pääsäännön mukaan harhaanjohtava ja sopimaton markkinointi on kiellettyä. Kuluttajalla on oikeus odottaa markkinoinnissa annettujen tietojen pitävän paikkansa. Ilmainen-sanan käyttö puolestaan edellyttää palvelun aitoa maksuttomuutta. Sopimusehtojen osalta keskeisessä asemassa on kohtuullisuus. Kuluttajan kannalta kohtuuttomat sopimusehdot ovat kiellettyjä. Elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus korostaa kuluttajan kannalta yllättäviä tai ankaria ehtoja. Esimerkiksi määräaikaisen sopimuksen jatkuminen automaattisesti uutena määräaikaisena sopimuksena on tuotava selvästi esiin sekä sopimusta tehdessä että sopimusehdoissa. Lisäksi kuluttajaa tulee muistuttaa irtisanomismahdollisuudesta sen ollessa käsillä.

Mikäli Teillä on asiassanne hyvitys- tms. vaatimus, voitte tehdä yritykselle reklamaation käyttämällä apuna Kuluttajaviraston verkkosivuilta olevia valitusmalleja

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/reklamaatio/. Halutessanne henkilökohtaista neuvontaa voitte ottaa yhteyttä valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan p. 071 873 1901. Numero palvelee arkisin klo 9.00–15.00. Soittaminen maksaa normaalin paikallisverkko- tai matkapuhelun hinnan.

 

Ystävällisesti

Katri Väänänen

Lakimies

Olemme päättäneet asian käsittelyn tältä erää yrityksen saamaan kirjeeseen. Sähköposti- ja  kirjallisiin lisätiedusteluihin emme valitettavasti voi vastata pikaisesti. Siksi mahdolliset lisätiedustelut puh 010 19 47

 

Melko laihaksihan tulos sitten lopulta jäi. Mutta saipa e-kontakti ainakin huomautuksen toimistaan ja toivon mukaan on jatkossa tarkempi sen suhteen, mitä lupaa ja pystyykö lupauksensa pitämään.

Hyvä mieli tuli itselleni siitä, että vein asiaa eteenpäin enkä pelkästään tyytynyt ek:n tylyihin vastauksiin. Meillä suomalaisilla kun tuntuu olevan taipumusta luovuttaa liiankin herkästi. Joskus pitäisi nousta barrikaadeille eikä aina vain nöyrästi hyväksyä kaikkea, mitä "ylhäältä annetaan". Luulenpa myös, että nyt ek on entistä tarkemman syynin alla, ja hyvä niin.