Eilen oli lauantai, ja mää olin pitkästä aikaa koko päivän kotona. Vasta illansuussa lähin vähä kulttuuririentoihin. Niinpä mulla oli hyvää aikaa silimäillä täällä kotona vähä ympärilleni ja tehä havaintoja siivous- yms. kohteista. Ku päivä valakeni, otin esiin imurin tarkotuksena ruveta imuroimaan. Sitä ennen mun silimät osu kumminki yhteen toiseen kohteeseen, joka sitte ajo imuroinnin eelle.

Mun eteisessä oleva iso, päällysvaatteille, kengille ja sen sellaisille tavaroille tarkotettu komero on jo pitemmän aikaa ollu vähä mullin mallin. Hyllyjen kannattimet on irtoilleet ja tippuneet ties minne romujen sekaan. Hyllyt on sitte olleet vinkkurallaan sinne tänne ja muutenki niin tupaten täynnä tavaraa, että aivan on hirvittäny. Jos komerosta on jotaki pitäny ottaa, niin äkkiä vaan liukuovi auki, tavara käteen, jos se on sattunu heleposti löytymään ja liukuovi saman tien kiinni. Sama sitte toisipäin, elikkä jos komeroon on jotaki pitäny laittaa, niin pieni oven raotus, nopealla heitolla tavara toisten romppeitten päälle ja ovi taas äkkiä kiinni. Siellä ovat olleet ja pysyneet, ku ovi on tiukasti kiinni.

Eilen mää sitte päätin ottaa ihteäni niskasta kiinni ja järijestää komeron niin, että sieltä jotain löytäski. Yhellä hyllyllä oli vino pino varkkuja, jotka ei oo enää aikoihin mun varteni päälle solahtaneet. Ne jouti siitä pois, taisivat olla jo meleko lailla pois muojistaki. Heti tuli hyllyyn tilaa, ja siihen sai laittaa muuta rompetta.

Kengät, joita mulla on kans meleko palijo, oli aikojen saatossa päässeet vähä sekasi. Aika monia kenkiä mää säilytän laatikoissa. Se on ihan hyvä tapa, mutta hankaluutena siinä on se, ettei ikinä tiijä, mitä missäki laatikossa on, ne ku ei oo läpinäkyviä. Jos ehtii vaikka jotain tiettyä kenkäparia, saattaa se olla alimmassa ja takimmaisessa laatikossa. Joskus mää oo laitellu laatikoitten kylykiin nimiä, mutta sitte kenkäparit on taas sekaantuneet aivan vieraisiin laatikoihin, niin ettei siitäkään oikeen mitään hyötyä oo ollu.

Kun nyt alon oikeen urakalla järijestellä kenkiäni, huomasin siinä, että monta laatikkoa oli ihan tyhyjänä. Mää oon ottanu laatikosta kengät, mutta käytön jäläkeen en oo niitä enää takasi laatikkoon laittanu. Nymmää päätin täyttää kaikki laatikot, joita mulla on. Loput kengät sais sitte olla palijaaltaan.

Siinä laatikoita aukoessani ja täytellessäni mää huomasin, että mulla oli kenkiä, joien olemassaoloa mää en ees muistanu. Usein multa kysytään, kuinka monta kenkäparia mulla oikeen on. Enhän mää ikinä osaa siihen oikeen mitään lukua sanoa, joten mää päätin nyt laskea kaikki kenkäni. Pääsin kolomeenkymmeneennelijään kenkäpariin, mutta sitte mää sekosin laskuissani. Kenkiä oli kumminki vielä melekonen määrä laskemata. Siihen tulokseen mää sitte lopulta tulin, että mulla on noin kuuvetkymmenet kengät. Tuohon määrään on kyllä laskettu mukaan sitte jo kaikki lenkkarit ja kumisaappaat kans…