Nyt on sitte ensimmäinen tunti kuntoilua plakkarissa. Siivouksesta mää sen sipasin, ja kyllä on sanottava, että hiki siinä hommassa tuli. Mutta sehän on vaan hyvä asia. Mulla oli meininki imuroija matot ja viijä ne sitte ulos parvekkeelle tuulettumaan. Ulukona kumminki puotteli lunta siihen malliin, ettei mattoja voinu laittaa parvekkeen kaiteelle lumeentumaan. Ulos mää ne kumminki halusin viijä vähä raikastumaan.

Ratkasin asian niin, että imuroinnin jäläkeen käärin ne rullalle ja heitin parvekkeen lattialle. Siinä ne saa olla vaikka ens viikkoon tai siihen asti, että lumentulo lakkaa. Sitte mää avaan parvekelasit ja levitän ne kaiteelle. Tämmönen järijestely helepotti mua siinäki mielessä, että nyt mun ei tartte vielä pestä lattioita, minkä kans olin aatellu tehä. Pesasen ne kaikessa rauhassa joskus paremmalla ajalla ja vaikka imuroinki vielä uuvemman kerran. Sitte vasta tuon matot tupaan ja levitän ne pestyille lattioille. Oikeen mää jo tunnen nenässäni sen raikkaan hajun, joka koko huusholliin leviää.

Mää olin tuon tunnin siivouksen jäläkeen jo ihan naatti. En ois viihtiny enkä jaksanukaan tehä yhtään enempää. Työ, varsinkaan siivous ei maalimasta lopu, vaikka mää siivoaisin aamusta iltaan. Parempi tehä pikkunen erä kerrallaan, niin jaksaa paremmin. Ny mua nukuttaa niin, että taijan kohta ottaa pikkuset tupluurit.

Mulla on illemmalla saunomaan lähtö tievossa. Sitä ennen pitäs vielä hakea eilen pestyt lakanat alakerran kuivaushuoneesta, ettei ne unohu sinne viikoks. Ja tiskataki pitäs. Hoh-hoijaa, laiskottaa, vaikka tiijänki, että nuo on ihan pikkusia hommia. Ja kyllä mää ne teen ennen lähtöäni, kuhan vaan saan otettua ihyeäni niskasta kiinni.

Mää aattelin kysästä saunapaikasta, että saiskohan siellä tänään syyväkseen kiukaan pesässä halstrattua kalaa. Sitä on muutaman kerran ollu ja voi taittuus, että se on hyvää ja suun mukasta. Nyt on niin kylymät kelit, että ulukona rillaaminen ei kaasurillillä onnistu, ja savukalaan mää oon jo tympääntyny, ku sitä on tullu syötyä niin palijo. Niin että halstrattu kirijolohi olis kyllä poikaa.

Nymmää meen pituuvelleni. Otan torkut ja sitte oon taas virkku muihin hommiin. Kuntoilupisteitä en tänään enää meinaa ahanehtia. Mutta jospa huomenna taas!