Viikonloppuna sain pitkästä aikaa käsiini "Voima" -lehden. Ei kukaan tietenkään ole estänyt minua saamasta sitä käsiini tässä välilläkään. Senhän saa ilmaiseksi varmaan jokaisesta kirjastosta halutessaan. En kuitenkaan ole käyttänyt kirjaston palveluja kovin ahkerasti viime vuosina enkä oikeastaan ole edes muistanut koko lehden olemassaoloa. Nyt lehti kuitenkin osui käsiini.

Aloin selailla sitä lähinnä aikani kuluksi. Entuudestaan minulla oli muistikuva, että lehti on kovin kantaaottava, suorastaan provosoiva. Aiheet ja asiat sinänsä olivat kiinnostavia, mutta ne tuotiin esiin tyylillä, joka saattoi lukijassa herättää jopa vastarintaa.

Nyt kuitenkin jo ensimmäisiä rivejä lukiessani olin aistivinani lehdessä muutoksen. Lähes ensimmäiseksi osui silmiini ”Kulttuurihäiriö” -sivulta Jari Tammisen lyhyt kirjoitus, jonka otsikkona oli koukuttavasti ”Seksi ei myy”. Paitsi koukuttavan otsikon vuoksi kiinnosti kirjoitus minua myös sen tähden, että otsikossa väitettiin sellaista, joka oli täysin ristiriidassa vallitsevan yleisen käsityksen kanssa.

Aloin tutkia tekstiä tarkemmin. Aluksi siinä kerrottiin, miten miesvaltaisilla aloilla messuosastoilla usein oli paljon kauniita, vähäpukeisia naisia kiinnittämässä miessukupuolen huomion haluttuihin tuotteisiin. Tarkoituksena tietenkin oli saada kiinnostuneet myös ostamaan tuotteita.

Älypuhelinsovelluksia kauppaavassa Frontback -yhtiössä päätettiin kokeilla, pitääkö luulo paikkansa eli parveilevatko ostajat kauniiden ja seksikkäiden naisten lähettyvillä, ja onko myynti toivottua tasoa. Eräillä tekniikkamessuilla yhtiöllä oli kaksi messuosastoa, jotka sijaitsivat mahdollisimman kaukana toisistaan. Toisella osastolla liehuivat kauniit seireenit, kun taas toisella osastolla hääräsivät alan kokeneet ammattilaiset, joita valittaessa ei ollut kiinnitetty huomiota ulkonäköön.

Ensimmäisen kokeilun tuloksena havaittiin, että seireeniosasto jäi kirkkaasti jälkeen ammattilaisten osastosta, kun verrattiin osastojen kävijämääriä ja syntyneitä asiakaskontakteja. Kokeilua jatkettiin useilla muilla messuilla, ja aina olivat tulokset samansuuntaiset. Tästä kirjoittaja Jari Tamminen päätteli, että yleisestä luulosta poiketen asiantuntemus myy paljaita rintoja paremmin. Kirjoituksensa lopussa hän vielä toivoi, että joskus tulevaisuudessa kuluttajilla olisi mahdollisuus saada niin musiikkinsa, elokuvansa kuin iltapäivä- ja aikakauslehtensäkin ilman paljasta pintaa.

Ei ollenkaan huono toivomus. Aikana, joka pursuaa seksiä ja alastomuutta, koska se muka myy, toivoisi tosiaan, että keskityttäisiin asiaan eikä asian vierustaan. Puhelin on puhelin, ja sillä on oma käyttötarkoituksensa, joka ei muutu siitä, piteleekö sitä kädessään puolialaston nainen vai esitteleekö sen teknisiä ominaisuuksia normaalisti pukeutunut ammatti-ihminen, mies tai nainen.

Asiaan keskittymällä saataisiin myös ehkä rikottua myyttiä siitä, että hyvään myyntitulokseen pääsemiseksi tarvitaan seksiä sitä avittamaan.

 

http://tcrn.ch/1eAqZYr