Kaikki edellä kerrotut tapaukset olivat olleet pelkkiä kahvitreffejä, joilta kahvit ryystettyäni olin kipin kapin rientänyt kotiin joskin noilta yksiltä auton pesulaitteen kautta. Mutta sitten minuun otti yhteyttä hiukan kauempana asuva ”sotilas”. Vaihdoimme muutaman viesti, sitten mies jo soitti minulle ja oli miltei siltä soittamalta lähdössä tapaamaankin, mutta oli sunnuntai-iltapäivä ja huomenissa olisi hänelläkin työpäivä edessä, joten asia piti sillä erää unohtaa.

Jatkoimme yhteydenpitoa, vaikka minä en mitenkään erityisen suurta vetoa miestä kohtaan tuntenut. Hänenkään tuntemuksistaan en osaa sanoa oikein mitään, mutta joka tapauksessa yhteyttä pidettiin, ja niin vain kävi, että sain kutsun miehen vapaa-ajanasunnolle vappua viettämään.

Kieltämättä oli pienoinen riski lähteä reilun sadan kilometrin päähän tuntemattoman miehen kotiin vapun viettoon. Tuolloin minulla ei ollut vielä autoa, joten olin riippuvainen julkisista kulkuneuvoista. Menomatka sujui kyllä, sillä mies oli tulossa Isolta kirkolta ja poimi minut mukaansa läheisestä kaupungista, jonne olin junalla porhaltanut.

Mahdollista nopeaa paikalta poistumista varten olin etukäteen selvittänyt, miten pääsisin kotiin, jos olo kävisi kovin tukalaksi miehen huushollissa, sillä ei minulla ollut aikomustakaan jäädä taloon vappua juhlimaan, ellei seura puolin tai toisin miellyttäisi.

Tapaamistamme edeltävänä iltana mies soitti ja kysyi, oliko minulla mitään sitä vastaan, että hänen kahdeksanvuotias ottotyttärensä osallistuisi myös viikonlopun viettoon. Hoh-hoijaa! Jo kysyessään mies varmasti tiesi, ettei minulla ollut olemassa kuin kaksi vaihtoehtoa. Hyväksyisin asian ja olisin tervetullut taloon, tai asettuisin poikkiteloin ja saisin sanoa hyvästit koko orastavalle tapaamiselle.

Koska vapun viettäminen yksin varsinkin nyt, kun olin jo ehtinyt ajatella tapaavamme, ei tuntunut kovin mukavalta, sanoin, että tytär voisi minun puolestani tulla isänsä kanssa. Mutta olinko minä nyt kaskena kannossa isän ja tyttären välissä? En kuulemma ollut, ja niin sitten varauduin tutustumaan kahteen minulle tuiki tuntemattomaan ihmiseen: mieheen ja hänen thaimaalaiseen tyttäreensä. Loppujen lopuksi tytär osoittautui varsin mukavaksi ja helpoksi lapseksi ja näistä kahdesta lopulta mukavammaksi ja mutkattomammaksi tapaukseksi, joka ehti viikonlopun aikana jopa hiukan ihastua minuun. Toinhan naisena varmaan jonkinlaista pehmeyttä tapaamiseen isän ja tyttären välillä.