Tämmöset kylymät pakkaspäivät tuppaa menemään ite eestään iliman sen kummenpia tapahtumia. Nykki ollaan jo perijantaissa ja viikonloppun eessä. Mää kahtelin heti herättyäni sääkartasta, että ihan olis yli kakskymmentä astetta pakkasta näillä seuvuilla tänä aamuna. Mun oma mittari ei näytä ku kaheksaatoista raatia, vaikka olis sitä siinäki ihan riittämiin. Se johtuu siitä, että mittarin anturi on lasitetun parvekkeen lattialla, ja siellä on aina himpun verran lämpösempää ku palijaan taivaan alla.

Jalakasin meinaan lähteä tämänpäivästä ja tulevienki päivien leipääni tienaamaan, niin että saa siinä pistellä töppöstä toisen eteen rivakkaan tahtiin. Ku pakkaset alako, meinas mulla olla ongelmia sopivien tamineijen kans. Kaikki takit kiristi ja puristi ja ahisti ja toppahousut ne vasta ahtailta tuntu. Kokeilin omat, tytön kahet ja vielä PY:n topat eikä missään ollu mukava olla. Olin jo aikeissa viikonloppureissullani ajaa yhteen isoon tavarataivaaseen ostamaan uuvet, ku kohtalaisen halavalla ois saanu.

Sitte jostakin muistin syövereistä mönki esiin aatos, että mullahan on varastossa yks ikivanha toppapuku, joka on ostettu suunnilleen samoille lihoille, missä nyt oon. Oon yrittäny myyvä sitä kirpparillaki pariin otteeseen, mutta ei tunnu kiinnostavan ketään, vaikka eurolla ois viimeksi saanu mukaasa. No, ku aikanaan olin sen itelleni ostanu ja sitä palijo pitänyki, päätin, että se saa kelevata vieläki, jos vaan päälle mahtuu. Emmää sitä takkia meinannu päälleni enää vetää, mutta housut ois varmaan ihan sopivat.

Niin mää sitte kiireesti lähin kotiin tultuani penkomaan varastoa. Ei tarvinnu kauaakaan penkoa, ku jo tuli toppapuku vastaan. Oli se ikävän värinen mun silimääni, semmonen murrettu violetti ja väri oli varmaan haaltunuki vuosien saatossa. Miten ihimeessä mää oon semmosen joskus päälleni vetäny ja monta vuotta käyttänyki? Ny ei auttanu kumminkaan ruveta kammoksumaan väriä tai ees mallia. Jos housut mahtus mulle, ne sais palavella mua niin kauan, että taas tarkenis vähemmillä vaatteilla.

Ja mahtuhan ne erinomasesti! Vielä jäi tilaaki takamuksen ja mahan kohalle. Niin ku jo sanon, takki sai jäähä laatikkoon ja varastoon. Sitä en meinannukaan päälleni laittaa. Mulla oli nimittäin kaapissa pari vuotta sitte alennusmyynnistä ostettu oikeen nätti untuvatakki, punanen tietenki. En ollu oikeastaan muistanu koko takkia, mutta tyttö siitä mainihti, ku oli käymässä. Oisko itelleen mieliny?

Aattelin koittaa, meniskö se mulle ja sehän meni! Ny mulla on hyvät toppavehkeet pakkasten ajaks, eikä tarvinnu ostaa uusia housuja kaappiin eteen pyörimään. Vanhat käy, sitte ku maha vähä pienenöö, jos semmonen ihime vaikka ens talaveks tapahtus.

Vaelluskengät, jotka mää syksysen reissun jäläkeen meinasin heittää jo harakoille, on kans tosi hyvät tämmösillä keleillä. Ne on tukevat, ei yhtään liukkaat ja niissä on varret. Kaiken lisäks niillä on hyvä kävellä, ku ei heti lähe kymmenen kilometrin lenkkiä saapastelemaan. Niin että kelepaa mun ny uhumata tuulta ja pakkasta. Kyllä Suomen keleissä hyvin pärijää, ku ei rupea hienostelemaan.

Ja saa sitä hienostellaki, jos tahtoo. Mulla ny vaan ei oo tarvetta semmoseen, vaikka aattelin mää tänään mennä kahtelemaan turkkia, ku tässä lähellä yks turkisliike halavalla muka myy viime talaven turkkeja. En taija ostaa, mutta saahan noita katella.