Muutaman viimeksi kuluneen vuoden aikana olen ”törmännyt” lukuisiin ihmisiin. Osan kanssa minulla on ollut vain satunnainen kohtaaminen, joko virtuaalinen tai todellinen, mutta muutamiin olen tutustunut paremmin. ”Tutustunut” ei ehkä ole aivan oikea sana, sillä tutustumiseen tarvitaan mielestäni vielä enemmän kuin se, mitä minun ja noiden ihmisten välillä on ollut. Jollakin tapaa he ovat kuitenkin tulleet minulle tutuiksi. He ovat kertoneet itsestään asioita, paljon tai vähän, minä olen tehnyt niistä omat päätelmäni ja tulkintani ja niiden perusteella luonut käsityksen siitä, millaisia ihmisiä he ovat.

Käsitykseni on vajavainen ja pohjautuu tietysti vain hajanaisiin huomioihini ja omiin elämänkokemuksiini, eikä se missään nimessä pyri olemaan mikään totuus. Mutta minusta on ollut hauskaa rakentaa näitten ihmisten kuvaa niiden ”tietojen” perusteella, joita minulla heistä on. Ulkonäöllä ei ole suurtakaan merkitystä, vaikka joidenkin kohdalla tiedän senkin. Tärkeämpää minulle on se, millaisia ihmisiä kuvittelen heidän olevan sisäisesti.

Kun tällaisia ihmiskuvia alkaa rakennella, on hyvä muistaa se, että vaikka tietoa olisi paljonkin, on käytettävissä kuitenkin vain se tieto, minkä kyseiset ihmiset itsestään ovat halunneet julki saattaa. Vaikka he olisivat olleet kuinka rehellisiä ja avoimia, on meissä kaikissa puolia, joita kukaan tai ainakaan kaikki eivät tiedä. Ja hyvä, että on. Jokaisella on oltava jotain omaa, jopa jotain sellaista, mitä kukaan muu ei tiedä eikä voi edes aavistaa. Se on se meidän oma salainen maailmamme, johon muilla ei ole asiaa.

Hyvä lukija! Tämän pitkähkön esipuheen jälkeen haluan nyt ”sanoilla maalata” katseltavaksesi muutaman ihmisen muotokuvan. Käytän tietenkin ”taiteilijan” vapauksia ja tulkintamahdollisuuksia ja valitsen värit, sävyt, muodot, kehykset ja kaiken muun sellaisen itse. Jokaiselle henkilölle annan nimen. Se ei ole ”esikuvana” olevan ihmisen oikea nimi. Myös muut yksityiskohdat, joista olisi mahdollisuus tunnistaa kyseinen henkilö, on muutettu.

Saatat silti tunnistaa kuvauksista piirteitä, jotka sopivat johon kuhun tuntemaasi henkilöön. Se on ainoastaan osoitus siitä, että me ihmiset pohjimmiltamme olemme kuitenkin hyvin samanlaisia. Ihmisinä meillä on samat lähtökohdat. Olosuhteet, perimä, elämänkokemukset, ympärillä olevat ihmiset ja monet muut meistä itsestämme riippumattomat asiat muovaavat meistä lopulta sitä, mitä olemme.

Ensimmäisen taulun saat katseltavaksesi ja tutustuttavaksesi pikapuoliin. Tervetuloa mukaan! Toivottavasti viihdyt galleriassani!