Puolen kuun tienoilla reissaajat saapuivat kotiin, ja minä pääsin taas asettumaan omiin oloihini. On se sanottava, että vaikkei kotinaisena olo rasittanut minua mitenkään ja ihan mielelläni autan nuorta väkeä, kun he apua tarvitsevat, on oma koti sentään aina oma koti. Täällä voin olla pitkin tai poikin ja tehdä juuri sitä, mikä sattuu huvittamaan. Ja jos ei mikään huvita, voin olla tekemättä, kellahtaa sohvalle pitkäkseni ja ottaa kirjan käteen. Kun siinä muutaman rivin lukea tihrustan, alkaa usein ramoa niin suloisesti, että voin laittaa kirjan pois ja vetää viltin korville. Oi, tätä eläkeläismuorin elämän keveyttä ja vapautta!

Kotiutumistani seuraavana päivänä oli eduskuntavaalit. Jonkin verran olin seurannut vaalimainontaa ja muutakin vaaleihin liittyvää keskustelua. Tuntui jotenkin hankalalta löytää sopivaa ehdokasta, sillä olinhan nyt paikkakunnan vaihdoksen jälkeen kokonaan uudessa vaalipiirissä, jonka ehdokkaat olivat minulle jokseenkin tuntemattomia niin henkilöinä kuin ajamiltaan asioiltakin. Suuri osa oli myös ruotsinkielisiä, kuten tällaisella kaksikielisellä seudulla on tavallista. Ketä siis oikein äänestäisin?

Minua oli viime aikoina alkanut ärsyttää se, että eläkeläisiä verotetaan Suomessa kovin ankaralla kädellä. Itse en kaikkein huonotuloisin eläkeläinen ole, ja tarkalla elämisellä saan kyllä eläkkeeni riittämään välttämättömiin menoihini. Silti tuntuu kohtuuttomalta, että eläkkeestään, jonka omalla ansiotyöllään on ansainnut, ja josta työstä jo aikanaan on maksanut verot, joutuu vielä maksamaan neljänneksen verran veroa!

Sekin ihmetyttää, että vaikka eläke on indeksiin sidottu, ja sen bruttomäärä nousee joka vuosi muutamalla eurolla, olen minä tähän astisen eläkeläiselämäni aikana saanut koko ajan nettomääräisesti pienempää kuukausieläkettä kuin edellisinä vuosina. Eikä tässä kaikki! Kun verolippu keväällä on kopsahtanut postiluukuista, huomaan olevani edelleen valtiolle velkaa jälkiverojen muodossa monta satalappusta!

Tätä en voi käsittää! Minulla ei ole muita tuloja kuin eläketuloni. Miten on mahdollista, ettei verohallinnossa osata laskea yksinkertaisia laskutoimituksia, kun Keva toimittaa heille tarkat tiedot maksamastaan eläkkeestä, vaan joka vuosi minua "rangaistaan" vielä jälkiveroilla!